Samba Marin inngår ny skipsbyggingskontrakt med Tehnomont Shipyard

Samarbeidet mellom Tehnomont Shipyard i Pula og Samba Marin AS styrkes ytterligere med nye skipsbyggingskontrakter signert starten av 2025. Kontraktene omfatter bygging av to 18-meters katamaraner av typen "P18C Battery Hybrid Workboat", utviklet av Progreen AS.

Disse to nye arbeidsbåtene er henholdsvis det andre og tredje fartøyet i serien som Samba Marin har bestilt fra verftet i Pula. De vil bli bygget med skrognumrene NB127 og NB128.

Miljøvennlig og kraftig teknologi

Fartøyene er utstyrt med toppmoderne batteripakker som sikrer et lavere miljøavtrykk. Det første fartøyet har en batterikapasitet på hele 1012,5 kWh, mens det andre har en kapasitet på 787,5 kWh. Et avansert Power Management System muliggjør tilkobling til landstrøm og optimal utnyttelse av energien ombord.

Spesifikasjoner for P18C Battery Hybrid Workboat:

  • Lengde: 18,65 meter

  • Bredde: 13,20 meter

  • Dypgående: 3,10 meter

  • Bruttotonnasje: ca. 250 BT

  • Servicehastighet: 8 knop

  • Max fart: 10 knop

  • Bollard pull: ca. 17 tonn

Utstyr og fasiliteter:

  • To kraftige kraner HS Marine.

  • Kan monteres kraner som er optimalisert for dypdrift.

  • Dekksområde på 120 m² med maksimal dekklast på 100 tonn.

  • Boligkapasitet for et mannskap på opptil 7 personer med fasiliteter for 24-timers drift, inkludert lugarer, bysse og oppholdsrom.

Drift og kapasitet:

  • Utstyrt med to Baudouin WP13Y marine generatorer.

  • Propellanlegg av typen Kumera KMG-350 med 2x375 kW Smart elektromotorer.

  • Sidepropeller på 2 x 168 kW.

Fartøyene oppfyller norske krav til mindre lasteskip og er bygget i henhold til DNV-GL standard ST-0342 Craft.

Byggetid og ambisjon

Byggetiden for fartøyene er henholdsvis 21 måneder og 24 måneder. I tillegg til disse prosjektene er vi også i full gang med byggingen av vår "P28 Battery Hybrid Workboat" – et nytt og større fartøy designet av Progreen AS. Dette bygges også ved Tehnomont Shipyard i Kroatia og er i rute til levering i slutten av august 2025.

Denne investeringen markerer et viktig steg i vår strategiske satsing for å bli det ledende rederiet for hybride servicefartøy på Vestlandet.

Forrige
Forrige

Fox Master

Neste
Neste

Fox Power